Friday, October 29, 2010

En störd hobby

Samlingen som den ser ut i September. Närmast står Pittys, andra raden är Piston Cup Racers med Synthetic Rubber Tires. Längst upp några Blixten med den gyllene Blu Ray-specialen i mitten. Och så enda hualern hittills, Nitroade. De får vänta, de tar ju för mycket plats! Längst upp till vänster står Milton Calypeer och Todd the Pizza Truck. Och en Faux Wheel Drive från Motor Speedway of the South!

Jag har alltid velat samla. Men inte haft tålamod eller riktigt hittat rätt objekt.
Har försökt med Tintin-figurer i plast. Det gick över fort. Jag hann bara köpa Tintin i rymddräkt med Milou. Sen svalnade det.
Coola, eller hur? Kapten Haddock saknas ju. Och Rymdraketen!

Har också försökt med små fotbollsfigurer. Där hade jag uppemot 20 stycken, varav en Henke Larsson i Celtic och två Zlatan, en i blågult och en i Juventus.
Sen bytte han lag igen och det dröjde innan Barca-Zlatan kom och jag fick barn och bytte fokus.
Henke är bra gjord men Zlatan är knappast rätt fångad. Vore ju skönt att få tag i honom i Milan-tröjan nu, fast jag slutat samla. Det är mer av en hyllningsgrej nu.

Enda lyckade samlingen i mitt liv var Kalle Ankas Pocket. En tonårsgrej som prydde ena väggen hemma. Av de 200 första numren hade jag 193 stycken och av dessa var minst 140 i mint condition.

Sen flyttade jag och hade ingen plats. När jag sålde samlingen 2008 fick jag inte mycket tillbaka, tror det var mellan 5 och 10 kronor per pocket. Och jag som alltid trodde den skulle växa i värde.

Men idag ångrar jag att jag sålde dem. Jag fick ju så lite och affektionsvärdet var större än jag trodde. Det var ju ett mission. Jag var inte klar ju!

Så nu har jag hittat ett nytt. Disney/Pixars Diecast-bilar i storlek 1:55. Jag gillar estetiken, har alltid varit svag för Disney-figurer och Pixar-filmer. Dessutom är det kanadensiska Mattel som tillverkar bilarna och de andas kvalitet rätt igenom.

Men det går inte att komma ifrån: Jag samlar på leksaker. En vuxen som köper saker avsedda för barns lekar för att ställa in i ett skåp och titta på ibland. Stört. Hade jag sett mig själv som barn hade jag fullkomligt sågat hela min person längs fotknölarna.

Ska ägna bloggen åt att psykologisera mitt samlande och njuta av detsamma.

No comments:

Post a Comment