Sunday, October 31, 2010

The Real King

Jag gillar Disneys och Pixars estetik, deras sätt att få döda saker som bilar och leksaker att plötsligt leva - och det så naturligt att man till och med gråter när det är sorgligt (ni som sett Toy Story 2 och scenen när Jessie sjunger om hur hon blivit bortglömd av "sin" människotjej vet vad jag menar).
The King

Men jag det jag gillar utöver det just med filmen Cars är alla bilar, alla race och den fart filmen förmedlar. Och att det bygger på Nascar!

Richard Petty - en skön cowboy
Det är tydligen mest en fråga om tid innan Nascar blir den största motorsporten i världen, det gäller "bara" att gå om Formel 1-cirkusen. Och när man hör Mattias Ekström berätta om Nascar förstår man att även förarna i Europa ser upp till den amerikanska racingsportens finaste liga.

Kungen är ju förutom en briljant diecast-bil och en skön karaktär i filmen baserad på den riktige Nascar-kungen.
Pettys Plymouth Superbird
Richard Petty körde just en ljusblå Pontiac Superbird med nummer 43 när han vann sju raka mästerskap i Winston Cup (heter Piston Cup i filmen). Petty, som valdes in i International Motorsports Hall of Fame 1997 tog 200 segrar under sin långa och sjukt framgångsrika karriär.
Populäre Dale
I filmen finns en scen där en bil med nummer 8 kommer fram till Kungen och tackar honom för all inspiration och hjälp. Bilen är Dale Earnhardt Jr som i verkligheten är just Dale Earnhardt Jr, en av dom senaste årens stora stjärnor inom Nascar. Son till Dale Earnhardt som också vunnit mästerskapet sju gånger har han inte ännu nått samma framgångar men han har flera gånger röstats fram som Nascars mest populära förare. Antagligen därför han fått bli bil i Cars.
Det här har ju gjort att jag helt plötsligt kollar Nascar Highlights på Kanal 10. Nu när Mattias Ekström också kört två lopp blir det ju plötsligt ännu roligare. Första loppet följde jag faktiskt mitt i natten via Nascars hemsida.

Snabbare
Snällare



No comments:

Post a Comment