Monday, November 1, 2010

Moraliskt dilemma

Igår, precis innan vi skulle somna sa min fru:
- Du har verkligen blivit helt bananas med dom där bilarna.

Hon hade varit ute i garaget och kollat in i mitt skåp där jag dolt bilarna. För barnen.
Och hon satte fingret på en öm punkt.
- När tänker du visa bilarna för barnen? De skulle älska det!
- När de nått rätt ålder.
- När är det då?
- När de fyllt 18.

Och då vred hon om kniven.

- Om du visar din samling när de blivit 18 kommer de bli sjukt arga. Tänk att ha haft alla dom bilarna så nära under hela barndomen men aldrig fått leka med dom. Vad är det för en pappa?

Den enkla, och lite dyra, lösningen på problemet hade ju varit att köpa dubbletter och ge till barnen men det skulle skämma bort dem för mycket.

Fast i jul blir det i alla fall en eller två. Har några vanliga Race Cars som jag byter ut när jag fått tag i Rubber Tires-exemplaren.

Men vad för en far är jag som hellre samlar på leksaker än ser mina egna barn leka med dem?

No comments:

Post a Comment